-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48663 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

الف ـ چرا قرآن خود را سخن پيوسته و پي در پي معرفي ميفرمايد؟

از آياتي كه به پي در پي و پيوسته بودن قرآن دلالت دارد اين آيه است: كَذَ َلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِي فُؤَادَكَ وَ رَتَّلْنَـَهُ تَرْتِيلاً ;(فرقان،32) ما قرآن را به تدريج نازل كرديم تا قلب تو را محكم داريم، و آن را به صورت آيات جداگانه و آرام، امّا پشت سر هم بر تو وحي كرديم. واژة ترتيل از ماده رتل ـ بر وزن قمر ـ به معناي منظم و مرتب بودن است; به همين جهت، ترتيل در كلام، به پي در پي آوردن سخنان يا آيات، روي نظام و حساب، گفته ميشود; بنابراين، جملة وَ رَتَّلْنَـَهُ تَرْتِيلاً به اين واقعيت اشاره دارد كه آيات قران، اگرچه به تدريج و در مدت 23 سال نازل شده، امّا منظّم، پيوسته و پي در پي بوده است. در روايتي دربارة معناي ترتيل قرآن چنين آمده است: ابن عباس ميگويد: از پيامبر6 پرسيدم: ترتيل ]در قرآن[ چيست؟ پيامبر6 فرمود: حروف و كلمات آن را به طور كامل، روشن ادا كن، نه هم چون خرماي خشكيده ـ يا ذرات شن ـ آن را پراكنده كن، و نه همچون شعر، آن را با سرعت، پشت سر هم بخوان.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 83ـ84، نشر دارالكتب الاسلامية.)

پس با توجه به آيات قرآن و روايات امامان: دو گونه پيوستگي دربارة قرآن وجود دارد: 1. پيوستگي در قرائت: پيامبر6 ميفرمايد: قرآن را نه پراكنده قرائت كن و نه با سرعت و پشت سر هم، بلكه به هنگام برخورد با عجايب قرآن، توقف كنيد و بينديشيد و دلها را با آن تكان دهيد، و هرگز نبايد همّت شما اين باشد كه به سرعت، سوره را به پايان رسانيد.(همان.) 2. پيوستگي در نزول: قرآن كريم ـ بر اساس آية بيان شده (فرقان،32) ـ داراي نزولي پي در پي و پيوسته بود تا آن كه در مدت 23 سال، نزول آن به پايان رسيد. فوايد فراواني در اين گونه نزول وجود دارد كه ما به دو مورد آن اشاره ميكنيم:

1. اين گونه نزول، سبب ارتباط دائم و مستمر پيامبر6 با مبدأ وي بود; اين گونه ارتباط دائمي، قلب او را قويتر، و ارادة او را نيرومندتر ميساخت و تأثيرش در برنامههاي تربيتي او انكارناپذير بود. 2. ادامه پيوستگي وحي، بيانگر ادامة رسالت و سفارت پيامبر6 است، و جايي براي وسوسة دشمنان نخواهد داشت كه بگويند او يك روز، از سوي خدا مبعوث شد، سپس خدايش او را ترك گفت.(همان.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.